"Obligatorisk prøveeksamen: I god tid før eksamen skal studentane ha teke minst éin av dei to prøveeksamenane i arabisk. Dato og tid blir kunngjort ved semesterstart. Studentar som ikkje kan vera til stades på dei fastlagde datoane, må avtala eit anna tidspunkt med seksjonen."
Tenk nøye etter. Hva betyr dette egentlig? Så vanskelig språk. Så mange betydninger. Så uendelig mange tolkningsmuligheter. Ja, tolkningensk kunst kan være vanskelig, men arabiskseksjonen vet å bistå oss. Heldigvis.
"Kommentar vedrørende prøveeksamen: det står at det er obligatorisk Å TA minst en av de to prøveeksamenen, IKKE at det er obligatorisk å BESTÅ en av dem. Dette åpner for at vi kan la alle som har tatt en prøveeksamen få gå opp til den endelige eksamen (så sant fraværet fra forelesningene ikke er for stort) . Å ha tatt en prøveeksamen vil si at man har fått utdelt en oppgave og at dette registreres hos foreleser. Om man leverer oppgaven inn og får den rettet er opp til hver og en, MEN DET ANBEFALES Å FÅ RETTET EN OPPGAVE!
"Karakter" på prøveeksamen er: B (=bestått) eller IB (=ikke bestått); dette gir studenten en indikasjon på om han/hun i det store og hele mestrer emnenene det er forelest i uten store huller i kunnskapen. Det gis IB dersom viktige deler av prøveeksamen er ufullstendige/mangler svar. Uansett, karakterene er bare en indikasjon på mestring av stoffet sett under ett.
Alle som leverte inn 1.prøveeksamen har fått den rettet, og det er laget forslag til korrekt besvarelese (fasit) som er delt ut sammen med de rettede oppgavene. Uavhentede oppgaver og fasiter kan hentes i hyllen utenfor mitt kontor.
De som leverte inn og fikk IB denne gangen kan også levere inn og få rettet 2.prøveeksamen. De som fikk B denne gangen får neste gang med seg oppgave og fasit og tar den på egenhånd."
Hmmm...
Vel, jeg skjønner jo at vår antakelse om at en av prøveeksamnene måtte bestås, var en ulogisk og, nå når jeg tenker over det det, en uhorvelig drøy tolkning. Klart man kun trenger å komme til én av prøveeksamenene! Det får da være grenser for hva man skal forlange! Der får man oppgaven, vurderer å muligens skrible litt på den før man leverer den inn, eller la være å levere den inn, alt etter som. Ja, jeg skjønner det nå... Selvfølgelig en mer rimlig konklusjon å trekke.
Jeg burde selvfølgelig ha nådd denne konklusjonen på et tidligere tidspunkt, slik at jeg nøye kunne overveid hvilken prøveeksamen jeg skulle få rettet. Er det mest ønskelig å få rettet prøveeksamen 1, som dekker kapittel 1 til 12, eller er det mer ønskelig å få rettet prøveeksamen 2, som dekker kapittel 1-25? Vanskelig, vanskelig.
Så, nå lurer jeg egentlig bare på om jeg skal være fornøyd med bestått prøveeksamen eller ikke. Jeg mener, den har jo ingen betydning overhodet. Ja, utover det åpenbare faktum at jeg har mistet retten til å få prøveeksamen 2 rettet, da...
En annen ting; jeg har i det siste hatt en gryende følelse av at noen driver å kaster bort tiden min. Lurer på hva det kan komme av. Mulig jeg begynner å bli litt småparanoid.